bedrijfsschap Horeca en Catering
Inloggen
Contact

Wij zijn het bedrijfschap Horeca. Wij verzamelen, ontwikkelen en delen informatie en inspiratie voor horecaprofessionals. Dit doen wij al bijna 60 jaar, maar nu ben jij sneller op de hoogte dan ooit. Dankzij onze internetactiviteiten! Hoe handig is dat. En leuk natuurlijk…

Wie zijn wij

Vergelijk uw bedrijf met collega-ondernemingen of classificeer uw hotel. Het is mogelijk op Mijn bedrijfschap.

Deze beveiligde omgeving is alleen toegankelijk voor bij het Bedrijfschap ingeschreven ondernemingen.

Inloggen

Postadres
Postbus 121
2700 AC Zoetermeer

T (079) 368 07 07
F (079) 361 73 12
info@kenniscentrumhoreca.nl

Bezoekadres
Baron de Coubertinlaan 6
2719 EL Zoetermeer

Route Sluiten

Hotelsterren

De Nederlandse Hotel Classificatie (NHC) rangschikt de Nederlandse hotellerie sinds jaar en dag. Elk hotel in Nederland wordt met behulp van de NHC ingedeeld in één van de vijf sterrencategorieën. Iedere categorie kent een bepaald voorzieningenniveau dat tot uitdrukking komt in basis- en keuzenormen.

Basisnormen geven duidelijkheid welke vaste basisvoorzieningen per stercategorie aanwezig moeten zijn, waarbij iedere extra ster staat voor meer basisvoorzieningen. Vanaf twee sterren zijn er per categorie, naast de verplichte basisnormen, ook vrijwillige keuzenormen opgenomen om specifieke aspecten van het hotel aan het licht te brengen, waarmee punten behaald kunnen worden. Daarmee worden de individuele extra voorzieningen, faciliteiten en services van het hotel beloond.

Het is aan het hotel zelf om te kiezen aan welke keuzenormen uit de lijst zij willen voldoen. Met de keuzenormen kunnen hotels -ook binnen eenzelfde sterrencategorie- zich onderling van elkaar onderscheiden. Het ene hotel profileert zich in de markt bijvoorbeeld primair als zakenhotel, met vergadervoorzieningen en internet op de kamers. Het andere hotel legt het accent op leisure met allerlei wellness faciliteiten.
 

Basisnormen

Voor alle 5 categorieën gelden basisnormen waaraan elk hotel in de betreffende categorie moet voldoen. De basisnormen worden aangescherpt naarmate het om een hogere sterrencategorie gaat.
 

Keuzenormen

Hotels uit de categorieën 2 tot en met 5 sterren moeten ook een oplopend aantal punten halen door te voldoen aan een aantal keuzenormen. Hiermee worden de individuele extra voorzieningen, faciliteiten en services van het hotel beloond.
  

Aanmelden voor classificatie

U kunt zich hier aanmelden voor classificatie. 
 

Actuele ontwikkeling

In 2014 zal het Bedrijfschap voor het laatste jaar de Nederlandse Hotelclassificatie uitvoeren. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) neemt vanaf 2015 de hotelclassificatie over. Dit zal dan een vrijwillig systeem worden, met ofwel een voortzetting van de huidige (NHC) normen, dan wel aansluiting bij het systeem van de Hotelstars Union, een Europees classificatie systeem. KHN stelt een projectgroep samen, die de classificatie na 2014 moet gaan vormgeven. In 2014 zal de hotelclassificatie en het hotelclassificatie register op de gebruikelijke wijze door het Schap worden bijgehouden, uitgevoerd en gehandhaafd
 

Hotelsterren.nl

Hotelsterren.nl biedt consumenten een actueel overzicht van alle hotels in Nederland die officieel geclassificeerd zijn. Via het zoekvenster vindt men elk hotel in iedere gewenste classificatie en wordt per hotel duidelijk welke voorzieningen ze mogen verwachten. Ook kunnen ze hier de diverse hotels vergelijken. Alle zoekresultaten en vergelijkingen worden ondersteund door foto’s, omschrijvingen en links voor rechtstreekse boekingen naar de hotels.
Hotelsterren.nl helpt de consument om de juiste keuze te maken voor een verblijf op maat! 


Toelichting  

Bekijk hier de normen
Hieronder kunt u per sterrencategorie de normen downloaden in de vorm van handige checklists.


Toelichting normen (1 - 5 sterren)

Normen Engelstalig: Standards of Hotel Classification

Gasten Enquête Hotel