bedrijfsschap Horeca en Catering
Inloggen
Contact

Wij zijn het bedrijfschap Horeca. Wij verzamelen, ontwikkelen en delen informatie en inspiratie voor horecaprofessionals. Dit doen wij al bijna 60 jaar, maar nu ben jij sneller op de hoogte dan ooit. Dankzij onze internetactiviteiten! Hoe handig is dat. En leuk natuurlijk…

Wie zijn wij

Vergelijk uw bedrijf met collega-ondernemingen of classificeer uw hotel. Het is mogelijk op Mijn bedrijfschap.

Deze beveiligde omgeving is alleen toegankelijk voor bij het Bedrijfschap ingeschreven ondernemingen.

Inloggen

Postadres
Postbus 7377
2701 AJ Zoetermeer

info@vopbo.nl

Route Sluiten

"Het concept moet je continu bijsturen"

29 november
Ondernemerschap Crisis
Monique van Gevelt.

"Alles draait bij een gemiddelde horecazaak om de ondernemer zelf. Hij of zij is de basis. Waar liggen zijn passies? En waarom wil hij die passie delen? Van daaruit ontwikkel je het concept. Daarop moet alles gebaseerd zijn. Hij draagt het idee. Bepaalt wat belangrijk is, waar de nadruk ligt. Als het ware is hij of zij het concept. Dat moet je zien door te voeren tot in het kleinste detail", zegt Monique van Gevelt. Zij is strategisch horeca-adviseur.

Onderscheidend vermogen

"Uiteindelijk draait het om originaliteit, passie en focus. Hoe onderscheid jij je van de rest? Wat maakt jouw zaak net even leuker en aantrekkelijker dan de buurman? En hoeveel energie stop je erin? Dat bepaalt het succes van het bedrijf. Daarnaast is het de kunst om een concept zo te formuleren dat je er vele kanten mee op kan."
"Een concept is eigenlijk continu in beweging. Dus moet je ook de hele tijd bijsturen. Het is niet zo dat je als horecaondernemer klaar bent met je concept wanneer je opengaat. Nee, dan begint het pas. Het is juist de kunst je aan te passen aan de veranderende behoeften van je doelgroep zonder jezelf te verliezen. Hou je ogen open. Sta open voor nieuwe invloeden en trends en doe daar je voordeel mee."

Trendspotting

"Bovendien moet een goede ondernemer openstaan voor verandering. Hou in de gaten wat er speelt en probeer daar zoveel mogelijk uit te halen. Bijvoorbeeld mode en design zijn belangrijke indicatoren voor trends."
"De gemiddelde horecaondernemer heeft de neiging om binnen zijn 'comfortzone' te blijven. Hij moet oppassen dat hij geen rondjes blijft draaien. Hij moet juist losbreken, nieuwe dingen doen. Dan zal je zien dat je succes krijgt."

Mening gast

"De gasten hebben natuurlijk ook wat te zeggen over het concept. Niet zozeer in de eerste plaats. Maar je doelgroep heeft bepaalde verwachtingen en behoeften waar je rekening mee moet houden. Die bepalen voor een gedeelte de invulling van je concept. Je hebt zelf niet alle wijsheid in pacht, dus luister naar je gasten."
"Vraag eens aan een gast wat hij vindt van een bepaald gerecht. Is de website duidelijk? Hoe ervaart hij de binnenkomst. Wat kan er verbeterd worden? Hoe zou hij/zij bepaalde dingen aanpakken.
Een slechte review op het internet blijft lang staan. Dus vraag direct in je zaak om mondelinge feedback. Dan kun je er ter plekke op inspelen. En bovendien vermijd je negatieve publiciteit op reviewsites. Zorg er dus voor dat je personeel een klacht goed oppikt en ziet als opbouwende kritiek."

Bijsturen

"Het bijsturen van je concept kun je ook doen met de hulp van je eigen personeel. Organiseer een brainstormsessie met bijvoorbeeld de chef en personeel aan de voorkant. Dan creëer je intern ook draagvlak wat essentieel is om een concept te laten slagen.
Nodig daarbij ook wat vaste klanten uit en ga dingen uitproberen. Luister goed, peil de reacties en doe daar wat mee. De mening van je personeel en vaste klanten is heel waardevol. Uiteindelijk bepalen zij voor een groot gedeelte de uitstraling van je zaak. En zij zijn de ambassadeurs voor je zaak."
"Ook als je samenwerkingsverbanden aangaat met organisaties buiten de horeca, kan je daar echt je voordeel uit halen. Organiseer een expositie met een kunstenaar. Of ga een samenwerking aan met een museum, interessante instelling of goed doel. Je boort een geheel nieuwe klantenkring aan en brengt leven in de brouwerij. Er gebeurt wat in je onderneming en dat trekt weer mensen aan. Uiteindelijk is je netwerk zo groot als de netwerken van je netwerk."

Gastvrijheid

“Gastvrijheid en gastgerichtheid zijn essentieel voor een concept. Het gaat erom dat de gast zich welkom voelt in de beleving die jij hebt gecreëerd. Dat begint al bij de deur. Hoe verwelkom jij je gasten? Neem je de jas aan? En help je bij het zoeken naar een tafeltje. De mens wil zich van nature veilig voelen. Aan jou de taak om hem gerust te stellen. Dus instrueer je medewerkers om ervoor te zorgen dat iedereen zich op zijn gemak voelt. Dat komt niet alleen de sfeer, maar ook het bestedingspatroon ten goede.” 
 

Andere achtergronden in deze nieuwsmap