bedrijfsschap Horeca en Catering
Inloggen
Contact

Wij zijn het bedrijfschap Horeca. Wij verzamelen, ontwikkelen en delen informatie en inspiratie voor horecaprofessionals. Dit doen wij al bijna 60 jaar, maar nu ben jij sneller op de hoogte dan ooit. Dankzij onze internetactiviteiten! Hoe handig is dat. En leuk natuurlijk…

Wie zijn wij

Vergelijk uw bedrijf met collega-ondernemingen of classificeer uw hotel. Het is mogelijk op Mijn bedrijfschap.

Deze beveiligde omgeving is alleen toegankelijk voor bij het Bedrijfschap ingeschreven ondernemingen.

Inloggen

Postadres
Postbus 7377
2701 AJ Zoetermeer

info@vopbo.nl

Route Sluiten

Communicatie: "Het gaat om de juiste mix"

26 november
Ondernemerschap Crisis
Astrid Schreuders.

Elke zichzelf respecterende horecazaak neemt zijn communicatie serieus: een goede website, doorspekt met foto's, pakkende teksten, aanbiedingen en acties. Misschien zelfs een filmpje. Natuurlijk draait de site net zo goed op een mobieltje, als op een laptop. Als ondernemer ben je altijd bereikbaar. Dus je bent actief op de sociale media. Astrid Schreuders is communicatieadviseur : "Het gaat uiteindelijk om de mix. Via verschillende kanalen een totaalplaatje aanbieden. Wat gebeurt er in je zaak, op welk moment en hoe laat je dat zien aan de gast."

Omdat je zo enthousiast bent over je vak wil je de gast mee laten delen in alle facetten van je bedrijf. Op facebook vertel je wanneer je die verse kreeften uit Schotland binnen krijgt. En als ze dan werkelijk aan de deur worden afgeleverd vertel je erover op je blog. En als je toch bezig bent; gooi er maar een tweet uit: "De kreeft is gearriveerd!"

Online

Je klant is online. Zelf ben je druk, maar je weet dat je contact met ze moet zoeken. En dan gebruik je dus de sociale media. Het is gratis. En je kan er een ongelooflijk bereik mee hebben. Maar omdat iedereen het tegenwoordig doet. Moet je je onderscheiden: "Je wilt in gesprek gaan met je gast", vertelt Astrid Schreuders. Ze is een duizendpoot: communicatieadviseur, relatiebeheerder, redacteur, blogger en fervent social media gebruiker. En ze schrijft teksten voor horecawebsites;  voor de ondernemer maar ook de leverancier.

Het ontstond vanuit haar voorliefde voor de horeca. Dol op lekker eten en goede wijnen, enthousiast over inrichting, sfeer en concept. Nadat het jarenlang een hobby was, ging ze beetje bij beetje in opdracht werken voor horecaondernemers die wat meer wilden met hun website maar zelf niet zo goed konden schrijven. Ondernemers hebben het al druk genoeg met de dagelijkse beslommeringen. Laat staan voor de sociale media: "Na verloop van tijd werd het een fulltime bezigheid. Toen heb ik mijn baan opgezegd en begon ik AstridsTaste.com. Dat is vier jaar geleden."

Concept bijgesteld

"Je ziet gewoon dat de gast steeds meer invloed krijgt op de horecazaak. Wat je eet, voor welke prijs en hoe de ambiance is. Top chefs hebben hun concept naar beneden bijgesteld. De kleinschalige bistro in de buurt is populair: niet te ingewikkeld voor een schappelijk bedrag. Veel mensen zitten niet meer te wachten op tien handelingen voor een gerecht, of hele dure ingrediënten zoals tarbot. Maar een mooi stukje vlees van een boer uit de streek, voor een goede prijs, doet het tegenwoordig goed."

Voor een horecaondernemer zijn reviews goud waard: zeker als die positief zijn. Maar hoe kom je aan een beoordeling van een gast? "Mensen hebben aan het eind van een maaltijd geen zin meer om een formuliertje in te vullen. Ze willen naar huis. Maar een simpele manier om achter de mening van de gast te komen is het simpelweg te vragen. Instrueer je personeel om eens specifiek naar de mening over een gerecht te vragen."

Reviews

Een andere manier om reviews te scoren is er een beloning tegenover zetten: "Als de klant een review plaatst kan die bijvoorbeeld bij een volgend bezoek een gratis aperitief krijgen, of een fles wijn. Je hebt ook een leuke nieuwe tool die Dinerate heet. Op tafel staat een QR-code, die scan je en vervolgens ga je online beoordelen. Zo kan je zelfs per gerecht reviewen. Heel fijn voor de ondernemer, chef en het personeel."

Wanneer je de gast mee hebt ben je spekkoper. "Zij worden dan ambassadeurs voor je zaak. Ze dragen uit aan anderen hoe goed het eten is. Via mond-tot-mondreclame of nog beter via sociale media. Zij bereiken al hun vrienden met dat ene bericht op facebook, met die smakelijke foto van het nagerecht." Onbetaalbaar.

Andere achtergronden in deze nieuwsmap