bedrijfsschap Horeca en Catering
Inloggen
Contact

Wij zijn het bedrijfschap Horeca. Wij verzamelen, ontwikkelen en delen informatie en inspiratie voor horecaprofessionals. Dit doen wij al bijna 60 jaar, maar nu ben jij sneller op de hoogte dan ooit. Dankzij onze internetactiviteiten! Hoe handig is dat. En leuk natuurlijk…

Wie zijn wij

Vergelijk uw bedrijf met collega-ondernemingen of classificeer uw hotel. Het is mogelijk op Mijn bedrijfschap.

Deze beveiligde omgeving is alleen toegankelijk voor bij het Bedrijfschap ingeschreven ondernemingen.

Inloggen

Postadres
Postbus 7377
2701 AJ Zoetermeer

info@vopbo.nl

Route Sluiten

Baas over eigen boeking

25 september
Ronny Villanueva van LetShare

De hotellerie heeft een slag verloren door niet adequaat in te spelen op boekingssites. Zover mag het voor de verhuur van vergaderruimtes en werkplekken niet komen, vindt LetShare. “De horeca moet de controle terugkrijgen over haar boekingen.”

Ronny Villanueva van LetShare weet waarover hij praat als hij het heeft over verschuivingen in de machtsverhoudingen. Hij heeft tientallen jaren ervaring in de hotellerie. Als GM bij verschillende grote ketens zag hij hoe de controle over kamerboekingen verschoof naar online travelagents. Hij wil voorkomen dat de markt voor werk- en vergaderruimte eenzelfde lot beschoren is. Met LetShare wil hij ondernemers een nieuw reserveringsysteem bieden waar ze snel en eenvoudig kunnen verhuren; zowel on- als offline.

In dienst van de ondernemer
LetShare is dus een boekingsengine. In hoeverre verschilt zijn initiatief van de kamerboekingssites? Villanueva: “Het systeem staat in dienst van de ondernemer. Er zijn natuurlijk ook kosten aan verbonden, maar die zijn vele malen lager dan de kosten voor een complex reserveringsysteem. Kamerboekingssites zijn inmiddels de standaard geworden. Dat kunnen we voor deze markt voorkomen. Een LetShare-samenwerking met een onafhankelijk platform zoals meetingroomreview.com is logischer en transparanter dan een boekingsplatform.”

Commodity
Het bezwaar dat Villanueva vaak tegenkomt, is dat een eenvoudig en eenduidig reserveringsysteem niet in kan spelen op soms heel specifieke eisen en wensen. “Dat is op zich niet onterecht”, zegt hij. “Maar het overgrote deel van de reserveringen –tachtig procent- valt binnen het standaard stramien van overleg met een lunch. Het is bijna een commodity. Daar richten we ons dan ook op. Voor de ingewikkeldere reserveringen –twintig procent van de boekingen- kunnen mensen gewoon bellen. Dat zorgt ervoor dat de overige tachtig procent snel en efficiënt kan boeken.”

Daarnaast biedt het systeem andere voordelen. “Gebruikers kunnen verschillende locaties vanaf één punt beheren. Dit maakt planning makkelijker en biedt mogelijkheden voor cross selling binnen de keten.”

Service en overzicht
LetShare wil ondernemers de kans bieden de controle over deze distributie te nemen. “Als we dit kanaal niet zelf blijven beheren, is de kans groot dat een andere partij het voor ons gaat doen. De markt voor werkplekken en vergaderruimtes is groeiende. Er zijn steeds meer zelfstandig ondernemers en het slimmer werken neemt ook toe. Het wordt steeds interessanter.”
Letshare wil, door zich te verplaatsen in de consument, een kanaal toevoegen voor de horeca. “Tachtig procent van de ondernemers wil graag snel, eenvoudig en overzichtelijk met een paar muisklikken kunnen boeken en direct een bevestiging in de mail ontvangen. Dat maken wij mogelijk.”

Een ander voordeel: bij een boeking moet iemand vooraf afrekenen. “Dat is een fijne bijkomstigheid voor bedrijven die vaak veel geld voor moeten schieten en soms met wanbetaling of no-shows te maken hebben. En aanbieders krijgen direct een overzichtelijke factuur met daarin exact de diensten die zijn vastgelegd. Daardoor hebben ze geen verrassingen in kosten achteraf.”

Ontlasten
Het systeem ontzorgt ook kleinere ondernemers. “Een groot hotel heeft vaak wel iemand om de telefoon aan te nemen en een zaal te boeken, maar ik was laatst in Den Haag en zag dat een aantal cafés en restaurants daar ook vergaderzalen aanbieden. Dat gebeurt steeds vaker. Zij hebben vaak geen professionele back office en ook niet altijd de tijd om telefonisch door alle vragen heen te lopen met een boeker. LetShare kan grote en kleine bedrijven echt ontlasten.”