bedrijfsschap Horeca en Catering
Inloggen
Contact

Wij zijn het bedrijfschap Horeca. Wij verzamelen, ontwikkelen en delen informatie en inspiratie voor horecaprofessionals. Dit doen wij al bijna 60 jaar, maar nu ben jij sneller op de hoogte dan ooit. Dankzij onze internetactiviteiten! Hoe handig is dat. En leuk natuurlijk…

Wie zijn wij

Vergelijk uw bedrijf met collega-ondernemingen of classificeer uw hotel. Het is mogelijk op Mijn bedrijfschap.

Deze beveiligde omgeving is alleen toegankelijk voor bij het Bedrijfschap ingeschreven ondernemingen.

Inloggen

Postadres
Postbus 121
2700 AC Zoetermeer

T (079) 368 07 07
F (079) 361 73 12
info@kenniscentrumhoreca.nl

Bezoekadres
Baron de Coubertinlaan 6
2719 EL Zoetermeer

Route Sluiten

De slimme ondernemer anticipeert op de cijfers

Rolf van As, eigenaar van drie horecazaken in Amersfoort, vertelt hoe hij slim anticipeert op de cijfers.

Rolf van As

Rolf vergelijkt zijn eigen cijfers altijd met de landelijke cijfers. Een slimme manier om erachter te komen of een dalende of stijgende omzet aan zijn bedrijfsvoering ligt, of dat er meer aan de hand is.

Hou jezelf een spiegel voor
"Wanneer ik mijn eigen cijfers vergelijk met wat andere ondernemers in Nederland omzetten, houd ik mezelf een spiegel voor. Ligt een dalende of stijgende omzet aan mijn bedrijfsvoering of is er meer aan de hand? De landelijke cijfers die het Bedrijfschap per kwartaal levert zijn dan ook een belangrijk toetsingsmoment", aldus Rolf.

Roep iedereen bij elkaar
‘Ik houd al vijf jaar een grafiek bij in de zaak waarin onze eigen en de landelijke cijfers van het Schap zijn verwerkt. Wanneer het consumentenvertrouwen bijvoorbeeld stijgt maar onze omzet scherp daalt, roep ik iedereen bij elkaar om te kijken wat we daar aan kunnen doen", vertelt Rolf. "De reden van het huidige dalende consumentenvertrouwen ligt vooral aan de negatieve economische vooruitzichten die het kabinet heeft gesteld. Zo zagen we de omzet in de maanden na Prinsjesdag vorig jaar naar beneden schieten", aldus Rolf.

Speel in op de cijfers
"Ook hierop kan je als ondernemer slim anticiperen met de cijfers van het Schap. Als de cijfers zeggen dat het slecht gaat moet je niet bij de pakken neer zitten, maar de klanten juist het gevoel geven dat het goed gaat. Zo hebben we vlak na Prinsjesdag appeltaart weggegeven en de kaart drastisch aangepast", vertelt Rolf.

De kwartaalonderzoeken die het Bedrijfschap Horeca publiceert, zijn te vinden in de Bibliotheek, in de map Onderzoek.

“Ik houd al vijf jaar een grafiek bij in de zaak waarin onze eigen en de landelijke cijfers van het Schap zijn verwerkt.”

Door de Redactie op woensdag 30 december 2009 Contact

Gerelateerde artikelen

10sep2012
Zelf ‘koken’ bij restaurant Basis Amsterdam  

Jan Schaberg is samen met Michiel Zwart eigenaar van café-restaurant Basis in Amsterdam, waar gasten zelf hun eten mee kunnen nemen.